STATUTO

Statut Fundacji im. Ludwika Zamenhofa

 

Rozdział I. Postanowienia ogólne

§1

  1. Fundacja im. Ludwika Zamenhofa, zwana dalej Fundacją, działa na pod­stawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach oraz postanowień niniejsze­go statutu.
  2. Fundacja została ustanowiona aktem notarialnym sporządzonym w dniu 21 grudnia 1987r. Nr Rep. 5457/87 w Państwowym Biurze Notarialnym.

§2

  1. Siedzibą Fundacji jest miejsce urodzenia Ludwika Zamenhofa – Białystok.
  2. Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
  3. Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz za granicą, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i niniejszym statutem.
  4. Fundacja może powoływać oddziały krajowe i zagraniczne.
  5. Językami Fundacji są język polski i esperanto.

§3

  1. Fundacja posiada osobowość prawną.
  2. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury i dziedzictwa narodowego.

§4

Fundacja używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku w języku polskim „ Fundacja im. L. Zamenhofa” oraz w języku esperanto „Fondumo Zamenhof”.

§5

Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i innym podmiotom za­służonym dla Fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.

 

Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji

§6

Celem Fundacji jest:

  • budowa światowego Centrum Esperanta im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku – pomnika ku czci twórcy międzynarodowego języka esperanto, spełniającego funkcje ośrodka studiów i promocji języka esperanto oraz międzynarodowej wymiany naukowej i kulturalnej
  • upowszechnianie i wspomaganie działań służących utrwaleniu pokoju w świecie i zrozumienia między narodami i ludźmi  w imię ideałów, które leżały u narodzin języka międzynarodowego esperanto.

§7

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  • promowanie młodych esperantystów w kraju i za granicą,
  • organizowanie i udział w imprezach promujących język esperanto
  • organizowanie konferencji, sympozjów, koncertów, występów, wystaw, wernisaży prac propagujących esperanto w kraju i zagranicą,
  • propagowanie rozwoju edukacji językowej w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,
  • prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statu­towych,
  • współpracę ze środowiskami kultury, nauki i oświaty oraz instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi krajowymi i zagranicznymi,
  • pozyskiwanie i gromadzenie środków finansowych przeznaczonych na realizację celów Fundacji,
  • fundowanie stypendiów zwłaszcza uzdolnionym dzieciom i młodzieży z rodzin najbiedniejszych uczących się języka esperanto.

Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji

§8

  1. Majątek Fundacji stanowią składniki majątkowe wskazane w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.

§9

  1. Dochody fundacji mogą pochodzić z:
  • darowizn, spadków, zapisów,
  • dotacji i subwencji osób prawnych,
  • dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
  • dochodów z majątku fundacji,
  • odsetek bankowych,
  • innych źródeł.
  1. Majątek Fundacji służy realizacji statutowych celów Fundacji.

Rozdział IV. Działalność gospodarcza

§10

  1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
  2. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.

Rozdział V. Władze Fundacji

§11

Organami Fundacji są:

  1. Rada Fundacji, zwana dalej Radą,
  2. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
  3. Komitet Honorowy

Rada Fundacji

§12

  1. W skład Rady wchodzą przedstawiciele następujących organizacji i instytucji:
  2. Białostockie Towarzystwo Esperantystów – 1 przedstawiciel,
  3. Uniwersytet w Białymstoku – 1 przedstawiciel,
  4. Gmina Białystok – 1 przedstawiciel,
  5. Międzynarodowa Liga Esperantystów Nauczycieli (Internacia Ligo de Esperantistaj Instruistoj) – 1 przedstawiciel,
  6. Polski Związek Esperantystów – 1 przedstawiciel,
  7. Światowy Związek Esperanta (Universala Esperanto – Asocio) – 1 przedstawiciel,
  8. Światowa Organizacja Młodzieży Esperanckiej (Tutmonda Esperantysta Junulara Organizo) – 1 przedstawiciel,
  9. Wojewoda Podlaski – 1 przedstawiciel
  10. Członkowie Rady są wyznaczani przez organizacje i instytucje wymienione w ust. 1 na pięcioletnią ka­dencję.
  11. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego, który kieruje jej pracami. Wybór przewodniczącego dokonuje się zwykłą większością głosów.

4.Członkowie Rady mogą być ponownie wyznaczeni na kolejną kadencję.

  1. Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
    • rezygnacji zgłoszonej na piśmie przewodniczącemu Rady,
    • wyznaczenia innego członka Rady przez organizację lub instytucję określoną w ust. 1 lub
    • śmierci.
  1. Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.

§13

Do zadań Rady należy w szczególności:

  • wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
  • nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji w szczególności kontrola sta­nu majątkowego Fundacji,
  • zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udziela­nie Zarządowi absolutorium,
  • powoływanie i odwoływanie członków Zarządu w tym Prezesa i Wicepre­zesa Zarządu,
  • podejmowanie decyzji w sprawach statutu Fundacji,
  • uchwalanie regulaminu pracy organów Fundacji,
  • podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
  • podejmowanie uchwał w sprawach rozporządzenia majątkiem Fundacji oraz wyrażanie zgody na przyjmowanie spadków, darowizn i zapisów.

§14

  1. Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
  2. Radę zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy albo na wniosek zgłoszony przez Zarząd lub Komitet Honorowy.
  3. O zwołaniu posiedzenia Rady przewodniczący zawiadamia członków z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem.
  4. Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym z inicjatywy Za­rządu, bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego lub przynajmniej dwóch jej członków dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze.
  5. Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku
  6. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością gło­sów przy obecności co najmniej 50 % członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
  7. Rada może przeprowadzić głosowanie korespondencyjnie, w tym także za pomocą poczty elektronicznej. Warunkiem ważności takiego głosowania jest udział w nim co najmniej 50% członków Rady, którzy w ciągu 6 tygodni od przesłania kuponu głosowania prześlą wypełnione kupony na adres Fundacji.
  8. przepis ust, 7 nie ma zastosowania do uchwał w sprawach zmiany statutu, likwidacji Fundacji, powołania i odwołania Zarządu oraz prezesa Zarządu.
  9. Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
  10. Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący.

Zarząd

§15

  1. Zarząd składa się z 2 do 3 osób, powoływanych przez Radę na pięcioletnią kadencję.
  2. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  3. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
  • złożenia pisemnej rezygnacji na ręce przewodniczącego Rady,
  • odwołania przez Radę,
  • utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
  • śmierci.
  1. Zarząd w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwoła­ni przez Radę przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów statutowego składu Rady.

§16

  1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Do kompetencji Zarządu należy:
  • kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
  • realizacja celów statutowych,
  • sporządzanie planów pracy i budżetu oraz ich wykonywanie,
  • sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
  • reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
  • zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
  • składanie wniosku do Rady o zmianę statutu,
  • wnioskowanie do Rady o połączenie Fundacji z inną fundacją oraz o jej likwidację,
  • podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Fundacji.
  1. Zarząd, co roku, zobowiązany jest przedkładać Radzie roczne spra­wozdanie z działalności Fundacji.

§17

 Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy do roku.

  1. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocz­tą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 7 dni przed planowanym spotkaniem.
  2. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
  3. Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością osób, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego roz­łożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu. Przepis § 14 ust. 7 stosuje się odpowiednio.

§18

Komitet Honorowy

  1. Komitet Honorowy składa się z mężów stanu, przedstawicieli nauki i kultury oraz innych wybitnych osobistości.
  2. Członków Komitetu Honorowego powołuje Rada.
  3. Zadaniem Komitetu Honorowego jest udzielanie rad i konsultacji w zakresie celów, zadań i funkcji  światowego Centrum Esperanta im. L. Zamenhofa w Białymstoku a także przyczynianie się do upowszechnienia idei Fundacji.

 Sposób reprezentacji

§19

  1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach z wyjątkiem majątkowych składać może każdy członek Zarządu samodzielnie.
  2. W sprawach majątkowych wymagany jest podpis dwóch członków Zarządu działających łącznie, w tym Prezesa.

 Rozdział. VI. Postanowienia końcowe

§20

Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada bezwzględną większością swego statutowego składu gło­sów. Zmiany statutu nie mogą dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.

§21

  1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
  2. Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
  3. W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada bezwzględną większością głosów swego statutowego składu.

§22

  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustano­wiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
  2. O likwidacji Fundacji zawiadamia ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego.
  3. Decyzję o likwidacji podejmuje Rada bezwzględną większością głosów swego statutowego składu.

4. Środki finansowe i majątek pozostały  po likwidacji Fundacji mogą zostać prze­znaczone – mocą uchwały Rady – na cele społecznego ruchu esperanckiego.